Logo strony
Ups! Tu powinien być opis obrazu, coś poszło nie tak ;)
COPYWRITING

Dzięki tej metodzie pokażesz się jako specjalista bez pustych, marketingowych przechwałek

🖖 Adrianna, dnia 15/03/2025

Marketing kojarzy Ci się z nachalną sprzedażą? Tak właśnie będzie, jeśli nie dasz w nim dowodów swoich kompetencji. Jedna, prosta marketingowa metoda, którą wkrótce poznasz, pozwoli Ci pokazać się jako specjalista swojej branży i pokazać na to dowody. Metoda, o której mówię to CASE STUDY. W tym artykule dowiesz się, co to jest i jak je tworzyć.

Case study - co to jest?

Na początek mam, klasycznie, dwie wiadomości: dobrą i złą. 

Dobra: jeśli działasz w swojej branży i miałeś lub miałaś klientów, to masz również materiał, aby stworzyć swoje pierwsze case study.

Zła: aby tworzyć dobre case study, musisz dokładnie wiedzieć, jak to robić.

Tego dowiesz się w dalszej części artykułu. 🤗

A teraz zaczynamy. Najpierw podstawy.  Jaka jest definicja case study?

Definicja case study z encyklopedii pwn mówi, że:
Ups! Tu powinien być opis obrazu, coś poszło nie tak ;)

Kluczem powyższej formułki jest hasło szczegółowa analiza.

Całość wytłumaczę jednak dokładniej.

Case study to nic innego, jak studium przypadku Twojego klienta. W takim marketingowym case study opowiadasz, jak osoba korzystająca z Twoich usług lub Twojego produktu, odniosła sukces; jak jej pomogłaś lub pomogłeś.

Case study pomaga przejść ze złego marketingu, brzmiącego ‘Wyróżniamy się indywidualnym podejściem do klienta i wysoką jakością usług” na marketing poparty dowodami; do wizerunku firmy godnej zaufania i dumnej ze swoich osiągnięć.

Z czego składa się case study?

Aby w pełni zrozumieć, dlaczego case study jest tak skuteczne, musisz poznać jego składniki.

Każde studium przypadku składa się z części, takich jak wstęp, rozwinięcie i zakończenie.

WSTĘP

Opis przypadku (kim był nasz klient; jaki był jego problem i jakie nieskuteczne działania już podjął, aby się go pozbyć). Ogólny kontekst.

ROZWINIĘCIE

Czyli Twoje eksperckie podejście do problemu.

ZAKOŃCZENIE

Efekty współpracy.

Gdzie i w jakiej formie publikować case study?

Case study możesz opublikować w każdym miejscu, na przykład na mediach społecznościowych, na stronie jako landing page, jako artykuł na blogu czy wpis w wizytówce Google’a.

Jego forma również jest dowolna. Kiedyś case study publikowano w formie rozległego tekstu, dziś obserwuję case studies na przykład w formie video (rolki na IG), graficznej (jako infografika na blogu) i klasycznej, tekstowej, jako plik pdf do pobrania lub wpis blogowy.

Case study: jak napisać? Instrukcja krok po kroku

Przejdźmy do najważniejszej części. Znasz już podstawowy schemat tworzenia case study. Jak jednak go wypełnić?

Napisałam już wiele studiów przypadków na blogi firm, z którymi współpracowałam. Moim największym osiągnięciem jest jednak E-BOOK w całości oparty na formie case study (wykrywanie zdrady za pomocą sprzętu detektywistycznego: niezła jazda, co nie? 🤠).

Dzięki mojemu doświadczeniu mam dla Ciebie dokładną instrukcję, jak podejść do tworzenia swojego pierwszego studium sukcesu klienta. Weź kartkę i długopis i przerób ze mną każdy z punktów.

  1. 1. Wybierz jedną z historii klientów

Zastanów się, czy jest klient lub klientka, który otrzymał od Ciebie pomoc. Czy zjawił się u Ciebie trudny, nietypowy przypadek? 

Taka historia będzie najlepszym punktem wyjścia. Zapisz ją (nawet hasłowo).

  1. 2. Jednym zdaniem określ problem

Wybierz motyw przewodni swojego case study. Jednym zdaniem zdefiniuj problem klienta, z jakim się do Ciebie zgłosił. 

Uwaga, ważne: udane case study musi zawierać konkretny problem. To na nim oprzesz całą resztę. Jeśli go nie określisz, Twój tekst stanie się rozmyty, ponieważ dalsza jego część będzie zbyt ogólnikowa.

  1. 3. Jednym zdaniem wskaż efekt, jaki klient zyskał

Wymień maksymalnie trzy korzyści, jakie zyskał Twój klient. Pamiętaj, że muszą być jak najbardziej precyzyjne i odnoszące się do problemu z poprzedniego punktu

  1. 4. Opisz swoją rolę w pomocy klientowi

Teraz stwórz łącznik pomiędzy problemem, a rozwiązaniem. Pomyśl, co zrobiłaś lub zrobiłeś, że Twój klient mógł przejść z punktu A: problemu do punktu B: korzyści.

  1. 5. Rozwiń każdy z punktów

Masz już jasny schemat: problem - Twoja pomoc - korzyść klienta. Aby tekst stał się interesujący, musisz uzupełnić go o kilka szczegółów, dlatego koniecznie czytaj ten artykuł dalej. 💥

Jak stworzyć udane case study dla swojej marki? Zadbaj o te szczegóły

Masz już plan rozpisany krok po kroku. Poniższe wskazówki pomogą nadać mu charakteru.

✨ Pamiętaj o szczegółach

Jak najdokładniej opisz przypadek klienta oraz działania, które podjąłeś lub podjęłaś. Dzięki temu odbiorca zobaczy pełen obraz sytuacji.

🔎 Zbieraj dowody

Screeny z rozmów, zdjęcia przed i po, opinie klientów napisane na Twoją prośbę. Wszystkie te elementy uwiarygodniają Twoje case study.

✅ Używaj prostego języka

Wbrew pozorom pisanie branżowym językiem nie świadczy o eksperckości. Pamiętaj, aby zwracać się do odbiorcy językiem, który rozumie. 

🙋🏽 Pamiętaj o swojej roli

Koniecznie podkreśl, że problem został rozwiązany, dzięki Twoim, konkretnym akcjom. Wymień je.

✍🏻 Trzymaj się schematu

Podziel tekst na trzy główne części. Nie mieszaj wątków, nie wybiegaj w przyszłość. W danej części pisz tylko o rzeczach dla niej charakterystycznych.

Dlaczego warto publikować case study?

Jesteś klientem. Sama lub sam wiesz najlepiej, że przechwałki nie przekonują, a puste frazesy omijasz wzrokiem.

Jako właściciel lub właścicielka firmy możesz produkować mnóstwo nijakiej treści, jednak żaden klient nie uwierzy Ci na słowo. Nie w momencie, gdy w grę wchodzą pieniądze. 

Dlatego zamiast tworzenia mnóstwa niskiej jakości treści, warto poznać skuteczne metody, stosowane przez największe firmy w Polsce i na świecie.

Takie case study będzie dla klienta świadectwem włożonej przez Ciebie pracy i realnej pomocy, jaką możesz dać. Ponadto jasno mu wskaże, że inni już zdecydowali się Tobie zaufać (to niezwykle ważny element: social proof, czyli społeczny dowód słuszności). 

W jakich branżach sprawdzi się case study? Przykłady

Case study sprawdzi się w każdej branży, w której możesz obserwować metamorfozy przed i po. I nie chodzi tu tylko o metamorfozy fizyczne.

Trudno wymyślić mi, w jakiej dziedzinie case study się nie przyda. Hydraulika? Fryzjerstwo? Gastronomia? Na każdą z nich mam pomysł. Pozwól, że rozpiszę ich schematy!

Przykład case study: hydraulik

🧑‍🔧 POV: jesteś hydraulikiem.

Wstęp: Klient zgłosił do Ciebie się z okropnie zapychającym się zlewem, podesłał nawet zdjęcia (brunatna woda, pływające resztki jedzenia). Wcześniej wielokrotnie próbował odetkać go Kretem, ale już raz przeżarł nim rury, dlatego teraz woli niczego samodzielnie nie ruszać. 

I tak spędza już długie godziny z wodą stojącą w zlewozmywaku, a za oknem upał, który tylko wzmaga smród. Współczuję! Ten klient potrzebuje specjalisty, który nie tylko odetka zlew, ale też sprawdzi, co w instalacji zostało źle podłączone, że problem powraca. Rozwinięcie: Wtedy wchodzisz Ty, z ekspercką kamerą do rur (tak, istnieje taka!), pompką do odetkania zlewu i fachowym okiem, które szybko stwierdza, że “to kolanko nie powinno się tu znajdować” (a tu już zmyślam… 😏). 

Na koniec robisz zdjęcie czystego zlewu, które możesz wykorzystać w swoich social mediach w zestawieniu z fotografią bałaganu, w jakim zastałeś lub zastałaś klienta.

Zakończenie: Od ręki odetkałeś zlew, a także zaplanowałeś przebudowę domowej instalacji hydraulicznej. Klient jest zadowolony, ponieważ nie wiedział, że usługa zostanie przeprowadzona tak szybko. Przyznaje, że zbyt długo zwlekał, ponieważ bał się zdezelowanej przez prace kuchni, a wystarczyło tylko zadzwonić do odpowiedniej osoby. Słysząc to, prosisz go o opinię i dołączasz do swojego case study.

Przykład case study: fryzjer

✂︎ Zmieniasz się we fryzjerkę.

Wstęp:

Klientka zgłosiła się z przerzadzającymi się włosami. Całe życie je przedłuża, ale ostatnio ich kondycja jest gorsza. Szuka rozwiązania. W grę nie wchodzi ściągnięcie pasm.

Ta klientka potrzebuje specjalistki, dzięki której i nie zrezygnuje z doczepów, i nie pogorszy stanu włosów.

Rozwinięcie:

Obejrzałaś skórę głowy i włosy i stwierdzasz, że winne są tu zbyt ciężkie pasma doczepianych włosów. Szanujesz decyzję klientki, że nie chce ich ściągać, dlatego w zamian proponujesz lepiej dobraną technikę, która nie obciąży cebulek włosów.

Oprócz tego zaleciłaś klientce wykluczenie czynników zdrowotnych, dlatego poleciłaś zbadania krwi. 

Zakończenie: Po 3 miesiącach, klientka pojawiła się na podcięcie końcówek. Widać poprawę - rośnie mnóstwo nowych włosków, prawdopodobnie dzięki odpowiedniej suplementacji. Włosy są teraz uniesione u nasady, ponieważ doczepy ich nie obciążają.

Fotka zadowolonej klientki na pamiątkę!

Przykład case study: gastronomia

🍽 A teraz jesteś właścicielką restauracji.

Wstęp:

Zgłasza się klient, który chce zorganizować imprezę niespodziankę dla żony. Zależy mu na menu dopasowanym do gustu solenizantki. Inne restauracje zaoferowały mu kilka kart do wyboru, jednak żadna z nich nie wpisuje się w jej upodobania. Nie wie, co robić, bo okazja jest ważna. Zaczyna myśleć o organizacji urodzin w domu.

Ten klient potrzebuje specjalisty, który wykona usługę według jego konkretnych wytycznych i wyróżni się spersonalizowanym podejściem.

Rozwinięcie: Ufff, dobrze, że klient trafił na Ciebie, ponieważ oferujesz usługę wspólnego ustalania menu na ważne okazje!

Dzięki temu żona klienta otrzymała na talerzu lekkie, delikatne dania: owoce morza, sałatkę z mango, a także przygotowany na tę okazję bezglutenowy tort z masą z białej czekolady.

Zakończenie: Klient napisał wiadomość z podziękowaniem za doskonałe, w pełni spersonalizowane podejście. Opowiada, że żona jest zachwycona, ponieważ w dzień jej urodzin miała wszystko, co kocha: swoich najbliższych i wyśmienite jedzenie.

Przykład case study: księgowość

🗃️ Przeobrażasz się po raz ostatni. Jesteś księgowym.

Wstęp:

Zgłasza się do Ciebie klientka, która nie orientuje się w księgowości. Trudno jej zachować regularność. Zrezygnowała z usług poprzedniej księgowej, ponieważ nie pomagała jej utrzymywać swojego biznesu w ryzach. Największym problemem były telefony od ZUS, których - z zasady - unikała.

Ta klientka potrzebuje specjalisty, który pomoże jej dbać o terminowość, aby uniknąć problemów w urzędach.

Rozwinięcie: Możesz pomóc klientce, ponieważ pracujesz na systemie, który wysyła automatyczne powiadomienia o zbliżających się terminach. Dzięki nim, klientka nie zapomina o wysyłce faktur na czas. Przed terminem wpłaty do ZUS, nie tylko wysyłasz jej powiadomienie, lecz także dzwonisz do niej z przypomnieniem. Bo i tak lubisz rozmawiać przez telefon. 🙂

Zakończenie: Dzięki Tobie klientka nie spóźnia się już z opłatami do ZUS, co oszczędza jej mnóstwo stresu. Jest niezorganizowana, dlatego takie dodatkowe wsparcie księgowego jest dla niej ważne.

Jeśli potrzebujesz pomocy w tworzeniu takich tekstów, skontaktuj się ze mną. 🖐

Możesz zlecić mi całość pracy lub porozmawiać o pomysłach na teksty dla Twojej marki. 👌

Skontaktuj się, aby zlecić mi tworzenie case study dla Twojej branży. 🔥