Logo strony
Ups! Tu powinien być opis obrazu, coś poszło nie tak ;)
CONTENT MARKETING

Content marketing - lekcja podstaw dla soloprzedsiębiorców 💡

🖖 Adrianna, dnia 15/03/2025

Pewnie chcesz, by Twoja marka wyróżniała się na tle konkurencji. Wobec tego musisz wiedzieć, jak skutecznie tworzyć treści, które nie tylko przyciągają uwagę, ale także angażują i budują długotrwałe relacje. W tym artykule odkryjesz, czym właściwie jest content marketing, jakie są jego kluczowe elementy i jakie formy treści możesz wykorzystać. Gotowy, gotowa, by dowiedzieć się, jak wykorzystać potencjał content marketingu w swojej firmie? Czytaj dalej i zobacz, jak zacząć działać.

Jestem małą marką. Czy właściwie potrzebuję content marketingu?

Aby odpowiedzieć sobie na pytanie postawione w nagłówku, pomyśl w ten sposób.

Oferujesz identyczne usługi, jak Twoja konkurencja. Czym chcesz się wyróżnić? Jak klient ma zauważyć właśnie Ciebie? 🤺 Możesz to zrobić na trzy sposoby:

1. przyciągnąć ceną,

2. przyciągnąć jakością,

3. przyciągnąć swoim wizerunkiem. Pierwsze rozwiązanie prowadzi donikąd: po co Ci więcej tanich klientów? Drugie sprawdza się do czasu: bo co zrobisz, kiedy wiele osób z Twojej konkurencji wykona tę samą usługę na równie wysokim poziomie?

Pozostaje trzecia droga, czyli walka wizerunkiem.

Tylko marketing pozwoli Ci się wyróżnić.

Co to content marketing? Definicja

Przygotowałam dla Ciebie definicję content marketingu

Content marketing to jedna ze strategii marketingowych. Skupia się na tworzeniu i publikowaniu treści  (treści nie tylko treści pisanych, ale też wizualnych i audio, czyli grafik i filmów) w celu przyciągnięcia i zaangażowania określonej grupy docelowej. 

Głównym celem content marketingu jest budowanie długotrwałych relacji z klientami poprzez dostarczanie treści, które odpowiadają na ich potrzeby. Treści content marketingowe muszą być więc ciekawe i przydatne.

Przykłady content marketingu obejmują: artykuły na blogach, e-booki, wideo, podcasty, infografiki, newslettery, webinary.

Dzięki odpowiednio zaplanowanej i realizowanej strategii content marketingowej, firmy mogą przyciągnąć i utrzymać klientów. Mówiąc prościej: content marketing to szansa dla Twojej marki na wyprzedzenie konkurencji i zwiększenie zarobków. 

Zobacz, z czym to się właściwie je 🍝 i jak stworzyć własną strategię content marketingową. 

Kluczowe elementy content marketingu

Znasz już definicję content marketingu. Aby był on skuteczny, musisz wiedzieć, jakie są kluczowe elementy takich działań. Co, oprócz definicji, musisz wiedzieć, aby wprowadzić uporządkowane działania do swojej firmy? To w content marketingu liczy się najbardziej.

  1. Strategia content marketingowa 📑

Strategia, czyli plan to rzecz, od której musisz zacząć swoją przygodę z content marketingiem. Najpierw zdefiniuj cele. Może to być na przykład: zwiększenie świadomości marki, generowanie leadów, praca nad zaangażowaniem odbiorców lub po prostu sprzedaż.

Najlepiej, gdy Twoje cele będą SMART, czyli z języka angielskiego Specific, Measurable, Achievable, Relevant,Timely - Specyficzne (czyli określone), mierzalna, osiągalne, istotne, określone w czasie.

Jaki to cel smart? Na przykład:

S - zwiększenie liczby osób zapisanych do Twojego newslettera;

M - o dodatkowe 15 osób;

A - ponieważ cel jest realistyczny, biorąc pod uwagę Twoje zasoby i wyniki poprzednich kampanii;

R - a ta misja jest istotna dla rozwoju firmy, ponieważ zwiększenie liczby subskrybentów może poprawić Twoją sprzedaż w e-mail marketingu;

T - chcesz go osiągnąć w ciągu 3 miesięcy.

Kiedy masz cel, o wiele łatwiej będzie Ci stworzyć odpowiednie teksty, grafiki i video, które przybliżą Cię do jego osiągnięcia.

Czy to jest dla Ciebie zrozumiałe? Jeśli nie, to nie wahaj się napisać do mnie i umówić na bezpłatną 15-minutową rozmowę.

  1. Grupa odbiorcza 🕵️‍♀️

Musisz wiedzieć, dla kogo tworzyć treści. Tylko ta wiedza zagwarantuje, że Twoje działania marketingowe będą przydatne, a dzięki temu skuteczne.

Jak poznać swoich potencjalnych klientów, gdy dopiero zaczynasz w content marketingu i nie masz zbudowanej bazy danych? Testuj i eksperymentuj z treściami i monitoruj, co przyciąga najwięcej uwagi i zaangażowania. 

Wiele danych może dać Ci również analiza konkurencji i branżowe raporty.

Możesz również wykorzystać do tego narzędzia dostępne na rynku, np. BuzzSumo, SimilarWeb, Facebook Audience Insights, Google Analytics czy Google Keyword Planner, o którym więcej w kolejnym akapicie.

  1. Elementy SEO 💻

Wdrożenie SEO to moim zdaniem podstawa skutecznych działań content marketingowych. SEO to optymalizacja treści pod kątem wyszukiwarek internetowych. Chodzi w nim o to, aby w Twoich tekstach w odpowiednim natężeniu i umiejscowieniu znajdowały się frazy kluczowe, czyli hasła, które potencjalni klienci wpisują w wyszukiwarki. 

Frazy znajdziesz dzięki darmowemu Planerowi Słów Kluczowych Google’a lub płatnemu Senuto.

To podstawowe działania SEO, które na start na pewno Ci wystarczą.

  1. Regularność 📆

W content marketingu bardzo ważna jest regularność w publikowaniu treści. To ona buduje zaufanie, poprawia widoczność Twojej strony w wyszukiwarkach internetowych, pozwala na utrzymywanie stałego ruchu na stronie i pomaga Ci budować autorytet.

📍 Chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak content marketing może pomóc Twojej firmie?

Porozmawiajmy o Twoich celach i znajdźmy najlepsze rozwiązania.

Content marketing - przykłady

Content marketing oferuje naprawdę szeroki wachlarz możliwości i technik. Przykładami content marketingu mogą być: prowadzenie blogów firmowych, tworzenie treści do pobrania czy tworzenie wartościowych publikacji w social mediach.

Poznaj bliżej te możliwości.

1️⃣ Dobry sposób na content marketing: blog

Mój ulubiony sposób uprawiania content marketingu to tworzenie bloga. Ten sposób jest skuteczny, ponieważ możesz dzięki nim pokazać nie tylko swoją szeroką znajomość tematu, ale także osobowość i indywidualne podejście

Ponadto teksty blogowe SEO ponadto pozwolą Ci dotrzeć do osób, które szukają rozwiązania swojego problemu w Google’u. Jeśli Twój post blogowy będzie odpowiednio napisany, znajdzie się na wysokim miejscu wyszukiwarki i realnie pomoże rozwiązać problem klienta. Ale to już inna bajka - być może wkrótce opowiem o tym więcej.

Publikując ciekawe i przydatne treści, budujesz nie tylko widoczność w wyszukiwarkach, ale również pozycję eksperta i zaufanie swoich odbiorców. 

2️⃣ Evergreen content, czyli treść wiecznie żywa…

którą przygotujesz raz, a pozostanie użyteczna na wiele miesięcy. Stworzenie evergreen content dla swojej marki to przykład elementu dobrej strategii content marketingowej

Na czym dokładniej to polega? Evergreen content to gruntownie przygotowana treść wyczerpująca uniwersalny temat; temat, który pozostanie użyteczny przez długi czas. Taki przykład content marketingu będzie generował ruch na Twojej stronie przez wiele miesięcy od daty publikacji. 

Jakie to mogą być tematy? Na przykład: 10 podstawowych ćwiczeń na wzmocnienie kręgosłupa, ponieważ tematy związane ze zdrowiem są zawsze aktualnie - niezależnie od pory roku czy trendów; ćwiczenia na kręgosłup przydadzą się i dziadkom, i nastolatkom; Techniki relaksacyjne dla początkujących, ponieważ stres również nie zna wieku i pór roku - jest obecny ciągle; Przewodnik po pielęgnacji dla każdego typu cery, czyli treść poradnikowa, w której każdy zainteresowany znajdzie pomoc dla siebie (każdy typ skóry).

Stwórz podobny temat dla swojej branży, opisz go naprawdę wyczerpująco (w znalezieniu informacji pomoże Ci research fraz kluczowych) i korzystaj z dobrodziejstw contentu, który nigdy się nie starzeje. 

Evergreen content możesz ubrać w szaty blogposta lub e-booka.

3️⃣ Przykład content marketingu - case study

Przygotowałam już rozległy artykuł, w którym dowiesz się, co to case study. Dowiesz się z niego wszystkiego, co musisz wiedzieć na temat tworzenia tego typu treści content marketingowych.

4️⃣ Social media w content marketingu

Social media, czyli Instagram, Facebook, X, LinkedIn są ważnymi platformami do prowadzenia działań content marketingowych. To na nich opublikujesz treści postów, grafiki i filmy, które przyciągną klientów.

Regularne publikowanie postów, angażowanie się w dyskusje z odbiorcami, korzystanie z wbudowanych funkcji (transmisje na żywo, interaktywne naklejki w stories, publikowanie ze współtwórcami) pomaga zwiększać widoczność marki i utrwalać ją w świadomości odbiorców. Tutaj bardziej liczy się również kontakt z odbiorcą (w komentarzach i wiadomościach). 

Zwróć uwagę, że treści na social media różnią się od innych przykładów content marketingu. Te będą o wiele krótsze, bardziej chwytliwe, hasłowe

5️⃣ Video marketing jako element content marketingu

Na popularności wciąż zyskuje video marketing. Do jego form zaliczamy m. in.: filmy edukacyjne, instruktażowe; filmy produktowe; filmy reklamowe; case study; videoblogi. To dobrze przyswajalna przez odbiorcę forma content marketingu. Skutecznie łapie uwagę i ułatwia zapamiętywanie informacji, co poprawia atrakcyjność treści. Ponadto tworzenie filmów pozwala na dokładne i chwytliwe wytłumaczenie odbiorcom swoich usług, misji, osobowości marki.

Treści wideo są zasięgowe (niosą się w social mediach, poprawiają SEO strony internetowej). Może to wpłynąć na wzrost konwersji.

6️⃣ E-mail marketing jako część content marketingu

E-mail marketing to tworzenie treści wysyłanych do odbiorców w formie wiadomości na mailową skrzynkę odbiorczą. Takie wiadomości mailowe w formie newsletterów wykorzystuje się do komunikacji z odbiorcami i aktywnej sprzedaży. Minęły już czasy, kiedy mail promocyjny od firmy zawierał samą treść. Teraz, aby zainteresować odbiorcę, w mailu muszą znaleźć się: treść, grafiki, klikalne linki i video lub gify. 

To niepozorny, lecz przynoszący świetne efekty element strategii content marketingowej. Dlaczego działa tak dobrze? 

Porównaj swoje zachowanie, kiedy scrollujesz Instagrama z tym, jak zachowujesz się, sprawdzając maile. W pierwszym przypadku raczej bezmyślnie ruszasz palcem, tylko zerkając na treści; w drugim skupiasz się i przynajmniej pobieżnie analizujesz otwarte listy.

Wiadomości mailowe angażują.

Polska w TOP content marketingowców 🔝

International Content Marketing Forum wraz ze Stowarzyszeniem Content Marketing Polska przeprowadzili badanie content marketingu w Europie. Wykazało ono, że Polska znajduje się na pierwszym miejscu w kategorii strategicznego tworzenia i planowania contentu

Dookoła siebie masz naprawdę mnóstwo przykładów, jak dobrze tworzyć content marketing.

Więc załóż bloga, zacznij tworzyć newsletter czy publikuj wartościowy content na Instagramie i obserwuj, jak zostawiasz konkurencję w tyle. :) 

Zastanawiasz się nad rozpoczęciem działań z zakresu content marketingu?

💬 Zapytaj o bezpłatną wycenę i dowiedz się, jak mogę pomóc Twojej firmie.