Logo strony
Ups! Tu powinien być opis obrazu, coś poszło nie tak ;)

Wykorzystaj psychologię i socjologię na Instagramie 🤓

🖖 Adrianna, dnia 15/03/2025

Instagram to platforma społecznościowa. Oznacza to, że są na niej LUDZIE. A ludzie, ich zachowania i psychika, są od lat przedmiotem badań. Dzięki takim badaniom i obserwacjom, możemy stworzyć uniwersalny (oczywiście nieco spłaszczony) wzór zachowań w sieci.  Dziś dowiesz się, jak korzystać z odkryć psychologii i socjologii przy tworzeniu treści.

5 Praw Instagrama - wykorzystaj je w tworzeniu treści

Dostępną wiedzę ułożyłam w pięć przystępnych Praw Instagrama. Oczywiście nie jest to opracowanie naukowe, a moja interpretacja oparta na specjalistycznych artykułach i moim doświadczeniu w tworzeniu treści do Internetu. Przed przeczytaniem tego tekstu nie musisz konsultować się z lekarzem! 🤗

Pierwsze Prawo Instagrama: Odbiorcy scrollują, więc Twoje treści przepadną ☄️

Według statystyk dziennie na Instagramie pojawia się… około 100 MILIONÓW ZDJĘĆ I FILMÓW. Musisz wyróżnić się od samego początku. Wykorzystaj do tego tekstowe i wizualne hooki.

Aby w pełni pojąć znaczenie tego prawa, zaobserwuj własne zachowanie, gdy scrollujesz Instagrama. Obrazy mijają Cię szybko, a zatrzymujesz się tylko przy tych, które naprawdę przyciągną Twoją uwagę.

Drugie Prawo Instagrama: Ludzie nie czytają długich treści 🤳

Skimming to zjawisko skanowania wzrokiem tekstu. Oznacza to, że statystyczny odbiorca nie czyta tekstu w całości, a jedynie skanuje wzrokiem nagłówki, szuka obrazów, emotek, ułatwiając sobie odbiór tekstu.

Zatem kiedy już przyciągniesz uwagę odbiorcy grafiką lub tekstowym hookiem, pamiętaj o prawidłowym ułożeniu tekstu. Najważniejsze zasady: dziel tekst na części (nagłówki i akapity), używaj emoji.

Trzecie Prawo Instagrama: Ważnym elementem Instagrama jest podglądactwo 👀

Ludzie są ciekawscy! Instagram jest idealną platformą do podglądactwa.

Badania potwierdzają, że podglądanie na Instagramie jest związane z tzw. porównywaniem społecznym oraz zjawiskiem Fear of Missing Out (FoMO). FoMO odnosi się do obawy przed przegapieniem czegoś ważnego, co prowadzi do częstszego przeglądania treści, w tym stories innych osób, aby śledzić ich życie. A forma stories naprawdę kusi! Pod tajemniczym przyciskiem podkreślonym neonowym kolorem kryje się cała prawda o życiu innych. No i jak tu nie kliknąć?

Możesz wykorzystać to i rozbudzać ciekawość odbiorców enigmatycznym postami, stopniowym rozgrzewaniem publiki przed premierą swojego produktu czy pokazywaniem swojej codzienności (która też ciekawi!).

Potrzebujesz pomysłów, co publikować na Instagramie?

Mam ich wiele. 👌Napisz do mnie!

Czwarte prawo Instagrama: Atrakcyjność wizualna to podstawa 🦋

Użytkownicy oceniają treści na podstawie wzrokowego odbioru w ciągu kilku sekund. Psychologia kolorów, kompozycji i estetyki odgrywa dużą rolę w tym, jak treści są postrzegane. Atrakcyjne wizualnie posty wywołują pozytywne emocje, a to skutkuje większą chęcią do interakcji.

Jaki wniosek możesz z tego wyciągnąć? Kolory pojawiające się na Instagramowym feedzie mają znaczenie. Wybierz takie, które podkreślają Twoją osobowość. U mnie to róż i limonkowy, które symbolizują otwartość, wesołe usposobienie i kreatywność. 

Piąte prawo Instagrama: Autentyczność buduje zaufanie 🤝

Ludzie zazwyczaj przedstawiają wyidealizowaną wersję siebie na Instagramie, publikując zdjęcia starannie wyselekcjonowane i poddane edycji. 

Przez to porównujemy swoje życie z życiem innych, co może prowadzić do poczucia niższości lub zazdrości.

Na szczęście w pewnym momencie nastąpił przesyt takich zachowań. Duża część użytkowników zaczęła mieć dośc oglądania dopieszczonych, nierealnych ujęć z życia innych ludzi. Dlatego od kilku lat obserwujemy nowy trend - wzrost znaczenia autentyczności. 

Autentyczność zachęca do większej interakcji. Odbiorcy czują, że mają szansę nawiązać prawdziwą więź z osobą publikującą treści, co zwiększa zaangażowanie w formie komentarzy, wiadomości czy udostępnień.

Jak Instagram wpływa na nasze emocje? Dobrostan psychiczny w sieci

Przy okazji apeluję. Zwracaj uwagę przede wszystkim na Piąte Prawo. Bądź autentyczna, bądź autentyczny. 

Instagram ma ogromny wpływ na nasz dobrostan psychiczny.

Niestety ta platforma może negatywnie wpływać na psychikę poprzez promowanie nierealistycznych standardów piękna i stylu życia. To prowadzi do porównań społecznych i obniżonego poczucia własnej wartości.

Użytkownicy często doświadczają presji, aby kreować idealizowane wersje siebie, uzależniając się od aprobaty społecznej. Długotrwałe korzystanie z platformy może również zwiększać uczucie osamotnienia i izolacji, a w dalszej części nawet do lęku i depresji.

Nie róbmy tego sobie i innym.

W rzeczywistości Instagram ma na celu łączenie ludzi. Pamiętajmy o tym!

Jakie rozwiązanie proponuję? Możesz publikować w zgodzie ze sobą, bez żadnej maski. Mnóstwo profili osiągnęło sukces bazując właśnie na autentyczności. 

Ty również kreujesz publiczne doświadczenia w sieci. Od Ciebie zależy, czy zadziałają budująco, czy dorzucą kolejną cegiełkę do złego samopoczucia innych. 🧐

Po więcej tego typu treści zapraszam na mój Instagram. 💥